Thursday, November 4, 2010

The Journey

Hello Peeps!

Baru 15 hari berlalu, and masih ada 1 month more to go to finish up this confinement period. Owh, setiap hari berdoa, cepatlah masa berlalu. Hehe, terukkan?? Sebab dah terbiasa berjalan jalan dan buat kerja sendiri, bila terkurung neh .. aduhai, stress sungguh!! :D

Dah hari tuh plan nak share experience bersalin kan Zara, tapi takde kesempatan.. al maklumlah baru jadik ibu.. semua nya masih baru dan banyak benda nak belajar :D So, hari neh baru berkesempatan sebab baby dah mandi, dah susu and now tengah syiok tidur..

Let's share the story :)

18th October 2010 - Monday/Isnin

Bangun dari tidur pagi tuh, dah rasa sakit kat area V but takde tanda tanda lagi. Cuma nak berjalan tuh rasa sakit, so before bangun.. golek golek dulu atas katil. At the same time, nak pergi melawat neighbour mak passed away. Jadik, makin lama lah bergolek malas tuh. Actually, this pain feeling dah rasa masa weekends, tapi disebabkan masih larat.. boleh lagi meronda ronda Bazar Karat 2 hari berturut turut .. maybe sebab jalan waktu malam, mood okay sket.. sebab hari Sabtu tuh, dah melepek kat umah tak larat nak jalan siang..

After dah okay, aku pun bangun and siap siap nak gi melawat. Tiba umah mak around 9am and kena berjalan kaki lah nak ke rumah jiran tuh. Kalau nak keta, mcm melampau ah pulak.. Haha, jalan pun slow slow and adat lah pergi melawat.. kena lah duduk bawah.. after 20 minutes, aku pun mintak diri nak balik.. masa bangun nak salam tuh, aku hampir tumbang ke kiri sebab tak boleh dah nak imbangkan badan and bernasib baik, ada makcik tuh tangkap aku before tumbang.. kalau tak, harus aku terberanak kat situ..

Dalam sakit sakit tuh, pergi jugak opis. Naik tangga hingga ke tingkat 3 slow slow.. sebab kepala baby mcm dah nak terkeluar.. muka dah berkerut kerut menahan sakit tapi demi kerja (sebenarnya malas nak amik cuti).. aku gagahkan jugak.. siapkan kerja, dalam kul 4.30 ptg, aku mintak izin balik awal... 
Aku drive balik umah mak, sambil tuh mak aku dok nunggu kat umah. Boleh plak dia nak ajak aku gi survey mak andam utk wedding adik aku. Ceh, siap dah buat appointment, tapi aku rasa dah lain macam. Aku soh adik aku bawak pi hospital dulu. Kebetulan, encik suami pun dah balik awal jugak.. so fetch him terus ke hospital - Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru (HSAJB)

Sampai jer kat HSAJB.. terus ke bilik saringan. Kat sini, dah ada dugaan pertama.. biasalah nama pun hospital kerajaan.. akak nurse tuh mcm tak nak layan.. sebab aku kata takde tanda keluar, tapi aku dah rasa sakit 3 jam sekali .. meh lah kita nama kan akak tuh sebagai Kak Jem.. dan kawannya Kak Yam yang bertugas di Kaunter Saringan ..

Kak Jem : Alah, baru sakit 3 jam sekali.. anak pertama kan? Lama lagi nak bersalin tuh... belum bukak lagi tuh.. (tak tengok, tapi pandai teka.. ahli sihir ker??)

Kak Yam : Eh, nko neh Kak.. check lah dulu.. dah lah patient neh dr jauh.. kang buat apa apa jadik.. nko nak bertanggung jawab ker?

Kak Jem : Lama lagi lah tuh.. suka hati lah .. suka hati .. ha masuk masuk dalam bilik.. check dulu (muka tak puas hati)
Sekali bila masuk and buat saringan, rupanya dah bukak 4 cm okehhh.. haa terdiam Kak Jem!! Terus kena tahan wad.. and expected to deliver by tomorrow or early morning.. sebab masa tuh dah kul 8 malam.. encik suami dan adik aku dah bayar booking deposit utk duduk kat 1st class ward ... wah, terharu gitu!!  Mak aku temankan dok kat ward, sementara encik suami bergegas pi Pizza Hut & McD .. sebab kitaorang plan nak makan cheezy pizza actually malam tuh.. sekali kena masuk ward.. haru lah encik suami gi membeli... takut2 terberanak nanti.. dah terkecir plak anak dia nanti.. =P

Tapi yer lah kan, sedap mcm mana pun cheezy pizza tuh.. kalau nama pun berdebar debar nak beranak dan makan sensowang kat atas katil ward.. dari sedap terus jadik tawar habis! meleleh air mata masa makan.. salam mak aku menangis.. encik suami salam nak balik, aku menangis .. aduhai, syahdu betul! 

Malam tuh tidur dengan deraian air mata.. 

19th October 2010 - Tuesday/Selasa
Sampai petang Selasa, masih takde tanda tanda aku nak beranak.. Nurse sibuk buat CTG lah, doktor check sana check sini.. tapi doktor kata, ini perkara biasa.. kalau masih 4cm.. we have to wait lah.. Aku tanya jugak kat doktor, possible ker kena operate? tapi doktor ckp.. kita akan buat normal delivery ..

Petang tuh before encik suami balik, dia bagi semangat lagi.. hope aku kuat lah .. dengar nasihat dia.. lagi ah kuat aku nak menangis.. by 7.30pm.. encik suami pun pulang dengan lambaian yang sungguh tak best bagi aku.. yerlah, dok spital.. boring sey!
Malam tuh takde aktiviti.. aku tidur awal.. tengah baring baring.. rasa nak terkencing.. gi toilet semua.. sambung balik nak tido.. golek sana golek sini.. sambil tengok jam.. 11 malam .. hati terus terdetik, nak kira rasa sakit lah.. senang nak jawab kat nurse nanti.. Habis jer hati aku berkata, DUSH!! tetiba ada air yang banyak keluar dari V .. aku cuak! After few seconds, sekali lagi ada air yang banyak.. sampai habis satu katil. 

Aku tekan button panggil nurse. Dalam masa yang sama, mak aku call. Aku tanya mak.. mak kata, air ketuban lah tuh. Bagus lah dah pecah, katanya. Aduh, syahdunya! Mak, azie dah nak beranak... :(

After hang up, aku call encik suami. Riuh rendah umah aku.. and aku bgtahu encik suami, air ketuban dah pecah.. dia pun mcm gabra jugak.. mcm pesanan dia buat... letak jer phone, nurse pun sampai.. tanya tuh neh, then ada doctor datang and check.. bukaan dah 5cm.. send to Labour Room now!
Owh my God!! Dah sampai masa ker? Hati aku terus berdebar debar.. nurse tolong bawakkan aku nya brg utk baby and terus tolak wheel chair aku ke LR.. sejuk jer LR .. aku dapat LR6 and nurse nurse dia semua baik baik belaka and very helpful ..

Masuk jer kat LR.. dia soh rileks and masuk drip air.. after half an hour, encik suami masuk.. pergh, muka nya agak worried and at the same time anxiously waiting for his 1st child to deliver :)) hehe.. byk kata2 semangat .. lepas borak2 1 jam.. encik suami kena tunggu kat luar and nurse masuk kan ubat contraction yang kuat .. ahaks! masa neh lah baru rasa mcm mana peritnya nak bersalin tau!!

Dah nama orang suka kira kira.. bila doktor sampai, aku terus tanya.. estimated to deliver after masuk ubat contraction, berapa lama? Doktor replied.. within 4 hours, u dah deliver .. masa tuh tengok jam baru kul 2 pagi.. owh tidak.. by 6 am aku dah deliver and this pain really killing me.. lama nya masa berjalan.. dah masuk ubat pain killer pun, still rasa contraction lebih mengatasi segala gala nya :(

Masa neh lah ingat betapa susahnya mak kita bersalin kan kita.. at the same time, dengar riuh rendah dr bilik bilik lain.. Push Push Push.. lagi lagi lagi.. owh sungguh mengerikan dan teruja!

By 4.30 am, aku tanya nurse berapa lama lagi nak deliver neh? Dia kata baru 7 cm.. lagi 3 cm nak tunggu.. owh owh owh.. tup tup tup tetiba dia menjerit.. haa kepala baby dah nampak! Teran teran .. push push push..

Dalam sekelip mata 6 7 orang nurse and 2 doctor dah ada dlm LR aku .. mereka buat pasukan sorak .. dengan Sister nya .. riuh rendah gegak gempita sekali.. aku cuba cuba.. tak boleh.. sampai aku mintak stop, nak air sebab dah takde tenaga.. after minum.. teran lagi sekali....

And Alhamdulillah tepat 5.08am.. lahirlah


Aku boleh tak perasan bila doktor tunjuk baby apa.. sampai aku tertanya tanya kat nurse.. saya dapat anak apa.. Hahaha.. nurse tuh siap cakap.. awak tak tengok masa doktor tunjuk tadi?? Sekali dia letak atas pangkuan aku.. Perempuan rupanya.. terus mulut aku cakap..

Owh anak mummy & daddy .. Zara Amanda :))
Satu LR tersenyum dengan nurse nurse tanya apa maksud tuh? sedapnya nama .. 

Zara Amanda = Puteri yang disayangi

Syukur Alhamdulillah di atas anugerah yang tak terhingga ini, Tuhan

To hubby, thanks for being beside me and I love you so much !!

No comments: