Tuesday, May 12, 2009

Inilah akibat imaginasi terlebih

Kat opis aku, ada seorang hamba Allah neh bekerja secara contract. Ganti orang bersalin. Dari awal awal dia masuk, nampak mcm okay bila buat kerja. Tapi bila dah lama lama, macam cincai ah pulak. Dan yg tak best nya, setiap kali nak buat kerja, dia mesti tanya orang sana sini mcm mana nak buat. Sedangkan dah dekat sebulan kerja, takkan tak tahu lagi apa matlamat kerja, apa nak buat dan mcm mana nak guna system.

Pernah sekali, boss and assistant were away for business trip and aku rasa itu lah waktu paling sesuai aku tegur pasal kerja dan attitude dia. Aku cakap,

" Kita kalau bekerja, kena fokus dan tahu apa yg perlu kita buat setiap hari. Dan skrg saya tengok dah sebulan awak kerja, tapi nampak awak memain. Jalan sana, jalan sini, kemudian awak tak tahu mcm nak guna system. Awak tak tulis nota ker?"

" Ish, akak neh. Saya tulis ah nota," pandai lak menjawab..

" Kalau ada nota, kenapa setiap kali nak buat payment, nko mesti tanya sana sini sana sini. Kenalah independent. Kita semua masing masing ada kerja sendiri. Dan orang yang awak ganti neh, bila bila masa jerk akan pergi bersalin. Dan, kalau dr skrg awak tak berubah dan tak fokus, sapa yang nak tolong awak nanti? Bila dah closing, kita semua takkan peduli.. yg penting kerja kami semua siap dan accounts report keluar pada dateline.. " aku cakap lagi..

" Nanti bila accounts dah keluar, semua tak tally.. sapa yg kena mengadap depan boss? Aku jugak... tapi bila aku tegur, nko kena ah berubah... ingat, bila dah buat, suruh your section head check your works," tambah aku lagi..

Si dia buat muka toya.. sambil mata berkelip kelip tengok aku.. dan akhirnya, ada lah beberapa hari, dia masam ngn aku. Lantak ah.. aku cakap benda betul. Jangan esok nko nyusahkan aku sudah..

Aku pun pening bila tengok semua kerja dia yang tunggang langgang. Asyik terlupa sana sini. Terlupa nak bayar rental, terlupa nak transfer money. Haish, asyik kerja nak mengingatkan jerk, boleh mampus mcm neh..

I taught, after medical leave ada lah perubahan sikit. Tp rupanya makin teruk. Semua serba tak kena, dan last last orang yg tak sepatutnya kena buat kerja tuh semua. Apa yg dia buat, semua dia simpan, peruk peruk dalam laci/kotak.. bila tanya.. bertahun nak tunggu dia keluarkan.. Haish, budak neh.. lepas tuh, kalau semua transaction betul, takper jugak.. ada byk 80% salah..

Yang aku peliknya dia neh ada masalah dengan diri dia sendiri kot. Kekadang tuh, bila tengah buat kerja.. tetiba dia menangis teresak esak.. aku pun pelik. Bila staff lain tanya.. cakap dia ada masalah peribadi.. Bila check/selidik, rupanya frust dengan mamat kantin aku... huh? alamak, orang tuh dah bertunang dek oiii.. takyah ah nko mengharap apa apa.. nko senyum pun, tak mungkin dia jatuh cinta.. sebab dia dah ada komitmen dia sendiri.. dia buat air utk nko, bukan sebab dia suka kat nko... sebab nko customer dia lah badowl..

Dan yang terbaru, kecoh kat department aku.. dia nak bertunang.. bulan 9 (hurm, bukan bulan puasa ker? maybe, masa raya kot)... nak tunang dengan kazen sendiri.. kazen blaja lagi kat UIA.. next year habis.. dah beli baju tunang.. warna hijau.. dan semalam, tunjuk cincin merisik.. merisik kat rumah lelaki.. Erkkkk.... betul ker tidak neh? Dah mcm citer hindustani dah neh...

Ada pulak staff lelaki yang physco kan dia. Habis citer dalam kain semua terkeluar. Rupanya lepas frust dengan mamat kantin tuh.. dia keluar dengan staff lelaki department lain.. lepas balik OT.. huh, and the best part is.. dia kata ada beberapa staff lelaki yang dah kawen dan beranak pinak tuh.. semuanya masih bujang.. Arghh... tidak!!!! apa lah.. desprado sangat ker??

Dan, semalam.. boss aku panggil suruh aku tegur dengan tegas sebab dia kerja main main. Very playful. Huh, nko nengok sapa yg kena? Aku jugak kan.. aku yang kena tegur.. berapa kali aku nak tegur lah???????????? Mcm bangang betul lah budak neh..

Yer, nko budak tuh! Ubahlah sikap nko dan aku rasa cukuplah nko berimaginasi sendiri.. Jangan terikut ikut sangat novel cintra tragis yang nko baca tuh.. nko sudah lebih neh.. jangan menipu diri sendiri dengan khayalan yang nko cipta tuh lah bangang.. Halunisasi betul...

Mcm haram!

> Personal review ini adalah hak peribadi. <

No comments: