Friday, April 24, 2009

Dah Seminggu berpantang..

Tup tap tup tap.. dah seminggu aku berpantang. Yes, melepek kat rumah. Sesekali dapat keluar, mcm jakun ah pulak. Kekadang rasa mcm best pulak jadik suri rumah sepenuh masa... ye ar, takde tekanan.. takyah pikir apa apa.. yang penting, rumah berkemas, baju berbasuh dan berampai.. kemudian, rehat sepanjang zaman.. chewah.. Bila lah aku dapat berhenti kerja dan duduk di rumah dengan aman? hehe... hopefully, esok esok mana tahu ada rezeki, dapat gak aku jadik BOSS kat rumah. :D

Sekarang neh aku dah oke sikit berbanding mula mula dapat tahu miscarriage tuh. Awal awal banyak menangis and very very sensitive sikit. Tokleh duduk sensowang, mula lah air mata tuh deras lalu mcm air terjun. After ada buat amalan sikit sikit, Alhamdulillah dah semakin beransur dan semakin oke. Thanks to B, yang banyak membantu.. sayang kamu lah babe~!

Kali neh mungkin tiada rezeki utk aku dan sang suami. Ada hikmah mungkin. Mungkin inilah masa utk berkasih sayang lagi lama.. dan hanya utk berdua. Lain kali boleh cuba lagi. Ada rezeki lain yang menanti mungkin selepas ini. Insya-Allah. Dan mungkin ada berlaku nya satu penghijrahan yang akan berlaku.. :P (masih dalam pertimbangan)

Ramai yang tanya how cud happen this to me? Heh, aku pun tak tahu nak jawab apa. Tak tahu sebab apa. Seperti yg aku ckp tadi, mungkin bukan rezeki aku dan suami. Nak kata jatuh - TIDAK! Nak kata tak jaga makan - TAK TAHU (rasa tak amik makanan yang boleh menyebabkan keguguran)! Nak kata stress - MUNGKIN DAN SEMUNGKINNYA!

Tapi.. malas nak pikir.. anggaplah ada hikmah di sebaliknya yer tuan tuan dan puan puan..

*sigh..

Meh aku citer sikit, chronologies of my miscarriage..

Thursday - Khamis - 16hb April 2009

8.00 am - Breakfast mcm biasa kat canteen. Makan mee hoon and minum milo. Makan acid folic.

9.00 am - Kerja macam biasa. Lots of report and quiries from other department for export sales.

1.00 pm - Lunch - Nasi Putih, Asam Pedas & Kicap..

1.30 pm - Boss balik bawak Goreng Pisang - beli from Kg Melayu Majidee.. sodap ekh

2.30 pm - My assistant balik from bank, beli Goreng Pisang - beli from Tmn Air Biru.. sodap ekh

3.30 pm - Solat Zohor

5.00 pm - Pi Ladies, sebelum balik buang air K***L.. found that 3 spot of brownish colour kat
panties .. blank.. senyap tak citer ngn kawan pun..

6.00 pm - Reached home and inform B the incident happen masa kat ofis.. perut sakit.. memulas

8.00 pm - After Maghrib, out for dinner at Johor Jaya.. Mak called mintak tolong Deq Lah beli
barang kat KipMart and amik barang from her schoolmates... masih mcm period pain

11.00 pm - Reach home and found that bleeding - mcm period.. confused!! Share with husband
and just wish nothing is happen... memulas mcm nak period.. berpeluh bagai

Friday - 17hb April 2009 - Jumaat

4.00 am - Terjaga dari tidur (terasa nak buang air k***l).. tapi ada rasa lain kat seluar.. Haish

4.05 am - Terkejut.. bleeding teramat teruk..

4.10 am - Terkejut tengok kat toilet bowl mcm ada something yang weird and terus menjeritttt

4.15 am - B amik from the toilet bowl and aku meraung menangis.. its a fetus.. B pergi dapur
amik tupperware.. masukkan the thingy and aku bersiap nak ke hospital

4.30 am - B called his parents and me called my mum.. menangis tak hengat punya. Sakit masih
lagi..

4.45 am - Decided to go HSI rather than JSH due to distance matter... and an emergency
treatment is needed.. bleeding non stop..

5.00 am - Went to ultrasound.. Pity me.. dapat team yang nak tukar shift.. layan mcm tanak jer

5.30 am - Confirm miscarriage and no need to do the D & C.. aku terdiam!

So, kepada sesiapa yang pregnant or going to be a pregnant lady.. jagalah ia dengan sebaik baiknya.. makan acid folic setiap hari (utk menguatkan baby) .. minum susu (EnfaMama, Anmum).. makan makanan yang sihat.. avoid canned food, oily..
Hopefully by next year, dah ada Khairi Jr. hehe..

No comments: